Rondo na Okólnej w Łodzi
Słowem wstępu
Z punktu widzenia zgierzan, to skrzyżowanie jest ważnym połączeniem samego miasta z lasem Łagiewnickim, który jest bezwątpienia głównym celem podróży w tych okolicach ale warto również wspomnieć o osobach uprawiających sport i podróżujących w kierunku na Stryków do zakładów..
Podczas budowy ronda na krzyżówce DK71 oraz ulicy Okólnej w Łodzi zdecydowano na dość bez sensowne po prowadzenie drogi dla rowerów co wykazała Rowerowa Łódź w swoim materiale.
W skrócie, korzystanie z zaprojektowanych tam dróg wymagało by od rowerzysty skrętów pod kątem prostym i dodatkowego nadkładania drogi. Jakby tego było mało, zdecydowano się zastosować nawierzchnie z kostki brukowej bezfazowej.
Plan sytuacyjny dla ronda na skrzyżowaniu Okólnej i DK71. Kolorem szarym zaznaczono drogę dla rowerów, czerwonym ciag pieszo-rowerowy. |
Wizja lokalna
22 grudnia 2018 oddano w końcu do użytku powyższe rondo. Można teraz odpowiedzieć na pytanie co się zmieniło dla rowerzystów, którzy zamierzali jechać do lasu Łagiewnickiego czy Strykowa w kwestii tego skrzyżowania.
Ku mojemu zaskoczeniu, tyle ile dla kierowców, gdyż zrezygnowano z oznakowania tych dziwnych protez i rowerzyści są na tym rondzie zobowiązani poruszać się w normalnym ruchu ogólnym.
Wygrała filozofia "robić dobrze albo nie robić tego wcale"
Rondo jest turbinowe, więc może sprawiać osobom nie wprawionym trudności w poruszaniu się po jego obrębie, jednak dużo łatwiej teraz jest pokonać to skrzyżowanie, niż wcześniej, gdy miała ono kształt y-greka.
Miejsca ewentualnych zjazdów i wjazdów na ciągi pieszo rowerowe oraz lokalizacji przejazdów dla rowerów zostały przegrodzone odbojnikami. Miłym dodatkiem są również świeżo posadzone drzewa, które już mają całkiem spore rozmiary, uzupełniając przetrzebioną po wichurach aleje Klonów Srebrzystych.
![]() |
Widok z południowej części ronda w kierunku Zgierza |
![]() |
Droga serwisowa po południowej stronie ronda |
![]() |
Przejście dla pieszych po zachodniej stronie ronda. W miejsce lokalizacji przejazdów dla rowerów zostały zamontowane odbojniki. |
![]() |
Widok w kierunku lasu Łagiewnickiego |
![]() |
Widok w kierunku lasu Łagiewnickiego - kawałek asfaltu, który w przyszłości może być drogą dla rowerów łączący Zgierz z Łagiewnikami w Łodzi. |
![]() |
Widok na rondo od strony Łagiewnik |
![]() |
Widok w kierunku Strykowa |
![]() |
Zjazd na jezdnie w kierunku Strykowa przegrodzony odbojnikiem. |
![]() |
Wjazd z jezdni od strony Strykowa przegrodzony odbojnikiem. |
![]() |
Przejście i przejazd dla rowerów na wlocie od strony Strykowa, przegrodzony odbojnikami. |
Co dalej z infrastrukturą rowerową w tym miejscu?
Docelowo droga dla rowerów ma być pociągnięta miedzy rondem a lasem Łagiewnickim po północnej stroni ulicy Okólnej. W kierunku Zgierza po południowej stronie drogi.
Niewiadomo czy przebieg dróg dla rowerów po powyższym rondzie zostanie skorygowany, a nawierzchnia zostanie wymieniona na bitumiczną,a przydało by się ze względu na potencjalny ruch rowerowy, który bez wątpienia pojawi się po wybudowaniu infrastruktury rowerowej.
Gdyby zostawić to w takim kształcie i dodać oznakowanie, to byłby bubel, którego łódzki ZIM nie mogło by się powstydzić na tle bubli, które już istnieją w Zgierzu albo niedługo powstaną.
O dalsze losy tego miejsca będzie trzeba się spytać urzędników, w najbliższym czasie postaram się to zrobić ;)
Natomiast jeżeli szukacie spokojniejszego połączenia Zgierza z lasem Łagiewnickim to polecam ze skorzystania z bocznych dróg przez osiedle Krzywie - Chełmy. np. Długa - Cała - Zawiszy - Łagiewnicka - Porzeczkowa - Mrówcza i dalej albo w Czapli jeśli chcemy do Arturówka albo do Jaskółczej jeśli chcemy jechać w kierunku kapliczek.
Komentarze
Prześlij komentarz