Postulaty Rowerowe dla Zgierza


Pod koniec marca na spotkaniu przed Prezydentem Przemysławem Staniszewskim i jednym z naczelników wydziału Inwestycji i Rozwoju urzędu Miasta Zgierza przestawiłem cele i pomysły, które chciałbym, żeby miasto zrealizowało lub osiągnęło.
W moim zamyśle jest przystosowanie prawne miasta w kwestii dokumentacji projektowych jak i strategicznych, by ułatwić realizacje infrastruktury rowerowej, przyspieszyć jej realizację i tą realizację uporządkować.
Pochodną postulatów powinno być zwiększenie bezpieczeństwa na naszych ulicach, zwiększenie dostępności wszelakiej infrastruktury dla rowerzystów.
W konsekwencji prowadzić do zmiany Zgierza w miasto przyjazne rowerzystom.


1. Uchwalenie Standardów projektowych infrastruktury Rowerowej 

Jest to dokument, który definiuje w bardziej szczegółowy sposób jak powinny powstawać drogi rowerowe. Rodzaj instrukcji dołączanej jako załącznik do specyfikacji przetargowej.

Niestety krajowe rozporządzenia w powierzchowny sposób traktują drogi rowerowe nie poruszając kwestii choćby skrajni drogi rowerowej, natężenia ruchu rowerowego od pieszego czy ulicznego i tak długo można by wymieniać. 
Dzięki temu rozmowy przed powstaniem drogi rowerowej sprowadzają się do tego gdzie ma powstać i co ma łączyć, nie zastanawiając się nad kwestiami technicznymi drogi. Jest to gwarancja tego, że jakość drogi rowerowej będzie na dobrym poziomie, gdyż będzie weryfikowalna. Od kształtu, pod jej podbudowę.


2. Strategia Rozwoju Sieci Rowerowej

Kolejny dokument, który ma w swoim zanadrzu każde duże miasto. 
Na ten moment drogi dla rowerów powstają w sposób czysto incydentalny, nie koniecznie spinając się we wspólną całość, ot choćby to co oddano w zeszłym roku na ulicy Długiej. 

Strategia nie tylko pomogła by w budowaniu spójniejszej sieci dróg rowerowych ale także w ustaleniu, które inwestycje powinny być priorytetem, które tereny pozyskać by umożliwić budowę infrastruktury, czy dogadać ze sobą innych zarządców (a mamy ich dużo, taka dola miasta, które nie jest na prawach powiatu 😞)w kwestii kształtu dróg i w przyszłym ich połączeniu.



3. Wprowadzenie rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego

Aktualnie nie mamy polityki, ani nawet komisji Rady Miasta, która by się tą kwestią zajmowała. 
Mało tego, miasto popełnia ciągle te same błędy, choćby podczas remontu ulicy Witkacego, gdzie musieli interweniować mieszkańcy, żeby miasto zadbało o bezpieczeństwo na tej ulicy.
Dochodzi też nie konsekwencja w oznakowaniu, gdzie dwie ulice o podobnym przekroju i podobnej charakterystyce zabudowy potrafią mieć odmienną organizację ruchu, nie mówiąc już w ogóle o tym by sposób projektowania ulic wymuszał na kierujących dostosowanie ograniczenia do takiego jakie zostało ustawione przy drodze oraz zapewniał bezpieczeństwo i wygodę pieszych, a o których miasto nagminnie zapomina.

Utrzymywanie substandardowych i nie funkcjonalnych wymiarów chodników
Ulica Zawadzka po modernizacji nie odpowiada funkcją dla zapotrzebowań mieszkańców

Dwie podobne ulice, dwie różne organizacje ruchu.
Po lewej Kamienna w strefie zamieszkania gdzie obowiązuje ograniczenie do 20km/h
Po prawej Reymonta z ograniczeniem do 50 km/h.


W celu zapobiegnięcia dalszym błędom należało by uchwalić i zastosować program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z zastosowaniem spójnej siatki stref uspokojonego ruchu, gdzie stosowało by się rozwiązania zmuszające kierujących do stosowania się do ograniczeń i wyrzuceniu z takich obszarów ruchu tranzytowego.
Strefy Tempo 30 czy 20 są tzw. nie widzialną infrastrukturą, gdzie z definicji rowerzysta na takich drogach powinien czuć się bezpiecznie. Między innym dlatego, że infrastruktura wymusza na kierujących prędkości, które są naturalne dla podróży rowerem.


4. Rozwój systemu roweru publicznego

W marcu tego roku Dziennik Łódzki dotarł do statystyk funkcjonowania Wojewódzkiego Roweru Publicznego, w których Zgierz wypadł najgorzej z całego województwa.
Popełniłem analize, z której jasno wynika, że powodem małego ruchu na stacjach jest rozstawienie stacji, ich liczba.
Po rozmowie z Prezydentem wspólnie też doszliśmy do wniosku, że brak promocji również mógł być czynnikiem wpływającym na ogólne zainteresowanie.

Stację powinny zostać relokowane by zwiększyć dostępność w obszaru śródmieścia gdzie jest największe skupisko punktów usług, jak również jest największe zagęszczenie mieszkańców. Dotyczy to stacji m.in. Malinka (zwłaszcza w okresie po za sezonem letnim) czy Chełmy.

Docelowo liczba stacji powinna być systematycznie zwiększana.



5. Szersze zastosowanie kontraruchu i pasów rowerowych na terenie miasta

Nie będzie odkrywcze jak napiszę, że miasto nie ma budżetu bez dna, a drogi jakie ma w posiadaniu są to zwykłe drogi jedno jezdniowe nie będące drogami tzw. głównymi.

Można w tani i sprawny sposób uzupełnić lub polepszyć jakość infrastruktury rowerowej zmieniając organizację ruchu po przez wprowadzenie pasów i dopuszczając ruch rowerów w dwóch kierunkach na drogach jednokierunkowych.
Doświadczenia miast, gdzie masowo stosuje się taką organizacje ruchu, pokazują, że jest to bezpieczne, a wyznaczanie pasów rowerowych na jezdniach nie tylko jest bardziej efektywne ekonomicznie (pas rowerowy jest 10-krotnie tańszy od drogi dla rowerów) ale zwiększa na nich bezpieczeństwo dzięki zwężeniu optycznemu jezdni.
Dodatkowo taka organizacja promuje wśród rowerzystów kulturę jazdy po jezdni, z której w naszym mieście się nie ucieknie drogami wyznaczonymi na chodnikach.

Nie piszę, że zwykłe drogi dla rowerów miałyby nie powstawać. Chodzi o to by nie czekać na dofinansowania z Unii, żeby w mozolnym tempie budować separowaną infrastrukturę, która nie wszędzie jest konieczna by stworzyć bezpieczną drogę dla rowerów. 
Są takie miejsca jak Piątkowska, Konstantynowska, Aleksandrowska czy Łódzka, gdzie takie drogi bez względnie powinny powstać ale czy na Długiej, 1 Maja, czy Cezaka jest taka konieczność? Czy gdyby na Tuwima były pasy zamiast niebieskich znaków na krzywym chodniku, to rowerzyści faktycznie by na tym stracili?
Moim zdaniem nie.


6. Rowery w komunikacji publicznej

W skrócie dopuszczenie, w końcu, możliwości przewozu rowerów w autobusach przewoźnika Markab.

Aktualnie kierowcy boją się przewozić rowery. Mimo, że w regulaminie nie ma zakazu, to kierowcy po prostu nie pozwalają wprowadzać je na pokład pojazdu.

Chciałbym by było to uregulowane na wzór przepisów organizatora ZTM w Poznaniu tj. dopuścić możliwość przewozu rowerów w pojazdach wyposażonych w miejsca do przewozu wózka pod warunkiem braku zatłoczenia w pojeździe i ustąpieniu miejsca w momencie, gdy w pojeździe pojawi się osoba z wózkiem, która ze chciała by z tego miejsca skorzystać.
Regulamin powinien zdjąć odpowiedzialność z kierujących za zniszczenia lub kontuzje spowodowane przez przedmioty, które przewożą pasażerowie.
W autobusach powinny pojawić się pasy na rzepy bądź klamry w celu łatwiejszego zabezpieczenia roweru.

7. Prawidłowe parkingi rowerowe

W całym mieście ciężko znaleźć dobre miejsce na przypięcie roweru, kiedy idziemy do sklepu, czy nawet do urzędu. Są drobne wyjątki jak komenda Straży Miejskiej na Popiełuszki czy Narutowicza przy Dąbrowskiego ale mimo to najczęściej jesteśmy zmuszani przypinać rowery do znaków, śmietników, ławek.
Miejsc do parkowania rowerów jest po prostu za mało. 
Kolejnym problemem jest brak ustandaryzowanego katalogu mebli miejskich. Miasto stosuje kilka modeli stojaków, co psuje estetykę przestrzeni publicznych, w których się je stosuje..

Należało by wybrać góra dwa modele stojaków i sukcesywnie je stosować. Docelowo powinien pojawić się katalog mebli miejskich, który by te kwestie regulował.


[wykorzystane zdjęcia]
"Postulaty rowerowe dla Zgierza" 
- środkowe zdjęcie - Zrzut strony Strava Heat Maps
"Standardy projektowe" - okładki 
- środkowa - "STANDARDY PROJEKTOWE I WYKONAWCZE DLA INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO - Instytut Rozwoju Terytorialnego
- lewa - "Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowe w m. st. Warszawie " - Trans EKO
- prawa - "Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowe miasta Szczecin" - Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin
"Rowery w autobusach MUK"
- środkowa - zrzut z ekranu [https://www.youtube.com/watch?v=pWUqt6Apy6M]
- lewa - Facebook MPK Łódź
- prawa - www.gdansk.pl
"Strategia rowerowa"
- Strategia rozwoju sieci rowerowej w Łodzi na lata 2015-2020+ - fragment mapy "priorytety inwestycyjne na lata 2015+"
"Bezpieczeństwo ruchu drogowego"

Reszta wykorzystanych zdjęć jest mojego autorstwa

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rondo na Okólnej w Łodzi

Jak działa rower publiczny w Zgierzu?