Droga rowerowa na ul. 1 Maja
Skąd ten pomysł?
Pod koniec czerwca gmina miasto Zgierz złożyła wniosek do RPO o dofinansowanie remontu linii tramwajowej od Helenówka do Kuraka (click). W ramach remontu torowiska miały by zostać ulokowane również parkingi Park 'n Ride czy również ważne dla rowerzystów parkingi Bike n' Ride przy przystankach tramwajowych, gdzie łącznie miejsc parkingowych było by 50. Jeżeli punktów B+R było by 5, to daje nam 10 stojaków na przystanek.
Jest to bardzo ważne z punktu widzenia multimodalności transportu publicznego, również ułatwiło by to korzystanie z transportu publicznego osobom, które mieszkają w znacznej odległości od linii bez bezpośredniego połączenia z tramwajem. Więcej można poczytać na stronie Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego (click) oraz w załączniku 4 wykazu projektów zidentyfikowanych - str.3 (click)
Droga Rowerowa
Razem z remontem torowiska miała by zostać wybudowana droga dla rowerów. Sugerując się wnioskiem można by pomyśleć, że chodzi o drogę dla rowerów na ul.Łódzkiej ale niestety nie. Będzie to ul. 1 Maja na odcinku od ul. Łódzkiej do ul. 3 Maja. Informacja w załączniku 4, mówi, że droga miała by długość 630m, co podpowiada, że raczej po dwóch stronach ona nie powstanie. Kolejnym gwoździem do trumny tej drogi jest fakt, że znajduję się ona w zespole urbanistyczno-architektoniczym ulicy 1 Maja i z tego powodu nawierzchnie tej drogi będzie wybierał Wojewódzki Konserwator Zabytków. Patrząc po realizacji ul. Długiej, można się spodziewać, że nie będzie to zbyt szczęśliwa droga rowerowa.
Trudności dodaje jeszcze fakt, że GDDKiA, żadnej drogi dla rowerów na ul. Łódzkiej nie planuje. Co może raczej znaczyć, że przy ul. Łódzkiej istnieje duże prawdopodobieństwa nagłego zakończenia się jej na chodniku.
Prawdopodobny przebieg - Google Maps |
![]() |
Odpowiedź na mój wniosek w sprawie konsultacji drogi rowerowej na ul. 1 Maja |
Moja propozycja
Tak jak w przypadku ul. Długiej, droga dla rowerów raczej problemów dla rowerzystów tutaj żadnych nie rozwiązuje, a wręcz ich nastręcza . Dodatkowo nawierzchnia z kostki betonowej, która może być wymagana przez Konserwatora, nie napawa optymizmem.
W przypadku kiedy nic na ul. Łódzkiej jest nie projektowane, droga rowerowa powinna umożliwiać zjazd na jezdnie, by móc dalej jechać np. w kierunku Łodzi ul. Łódzką. Skomplikowane skrzyżowanie 1 Maja z powyższą ulicą wcale tego nie ułatwia. Mało tego, zabudowania są po obu stronach ulicy i wypadało by jest ze sobą skomunikować.
Moja propozycja :
Legenda:
Linia Czerwona - Dwukierunkowa droga dla rowerów
Linia Niebieska - Jednokierunkowy pas dla rowerów
Linia Żółta - Zjazdy na/z jezdni z/na drogę dla rowerów
Linia Zielona - Łączniki z osiedlami w formie ciągów pieszo-rowerowych
Linia Fioletowa - czwarty wlot skrzyżowania
Mając na uwadze, to, że jadąc do Łodzi musielibyśmy 2 razy przekraczać jezdnie oraz to, że droga rowerowa w ten czy inny sposób i tak by powstała poszedłem na kompromis.
Jadąc w stronę Łódzkiej, żeby nie latać z lewej na prawą, zdecydowałem się na lokalizacje pasa rowerowego po zachodniej stronie jezdni. Dzięki czemu rowerzyści nie będą musieli jechać drogą rowerową. Jednak sporo osób może chcieć dojechać do osiedla przy ul. Powstańców Śląskich, dlatego zdecydowałem żeby ciąg drogi rowerowej po wschodniej stronie był dwukierunkowy. Połączenie z osiedlami i drogami po obu stronach drogi zostało by zapewnione przez łączniki w formie ciągów pieszo-rowerowych oraz dodatkowych przejazdów i przejść przez ul. 1 Maja. Dodatkowo chciałem wykorzystać w jednym miejscu tzw. 4 wlot skrzyżowania, który byłby u nas pewną nowością.
Przy Łąkowej nie lokalizowałem czwartego wlotu, gdyż wjazd i zjazd z ddr mógłby się odbywać przez zjazd z posesji.
Wstępne założenia
Droga będzie miała nawierzchnie bitumiczną, pokrytą czerwoną farbą oraz oznakowaniem poziomym o właściwościach "iluminacyjnych". Bajer ale tutaj trzeba pochylić czoła urzędnikom, gdyż nie było łatwo przekonać konserwatora do nawierzchni asfaltowej.
Wzdłuż drogi pojawią się dwa punkty Bike+Ride. Jeden przy Orlej, drugi przy ul. Łódzkiej.
Droga rowerowa na całe szczęście nie kończy się na chodniku. Urzędnicy zapewnili możliwość zjazdu w ul. Łódzką, jadąc od strony Łodzi już trochę ciężej wjechać na rowerówkę ale taka możliwość również jest. Niestety układ nie jest moim zdaniem wystarczająco czytelny. Dodatkowo wyszło to, co zazwyczaj jest problemem przy tego typu drogach rowerowych czyli brak skomunikowania z innymi drogami np. Powstańców Śląskich oraz z drogą osiedlową łączącą Łąkową z 1 Maja. Miały się pojawić również podpórki, urzędnicy proponowali przy ul. Powstańców Śląskich, gdzie moim zdaniem były by zbędne.
Wersja (oby) ostateczna projektu
Po kolejnych spotkaniach roboczych powoli wyłania się ostateczny wygląd nowej drogi dla rowerów
W układzie udało się wynegocjować pas rowerowy od strony łącznika
1 Maja ze stacją benzynową w kierunku centrum Zgierza.
Dokładnie od wysokości przejścia dla pieszych, gdzie pas rowerowy będzie bezpośrednio wpadał na wydzieloną,1,5 metrową, jednokierunkową drogę rowerową na 1 Maja.
Jednokierunkową gdyż, po wizji terenowej, urzędnicy zdecydowali na bliźniaczy układ jak na ulicy Długiej. Brakuje miejsca ze względu na kolizje terenowe z drzewami i słupami.
Dodatkowo miało udać się zmieścić w przetargu chodnik łączący Wschodnią i 1 Maja przy ogrodzeniu stadionu MOSIRu, gdzie teraz są przedepty.
Niestety zgody na pas na 1 Maja od Łąkowej do Powstańców Śląskich wstępnie nie udało się wywalczyć, rzekomo 1,5m pas rowerowy na 7,5m jezdni się nie zmieści. Ale...
Ale projektantowi udało się jednak pas zastosować. Dzięki temu droga będzie zrealizowana w kształcie w zasadzie idealnym.
Dodatkowo skrzyżowanie 1 Maja i Powst. Śląskich na wszystkich wlotach będzie miało przejścia dla pieszych.
Od Powstańców do Łódzkiej już tradycyjnie dwukierunkowa, 2 metrowa droga z przejazdami
przez 1 Maja, Łódzką i łącznik ze stacją benzynową.
Tu jedyny problem może być zjazd w Łódzką w kierunku centrum miasta, jedyna opcja to chyba będzie ominiecie tego fragmentu drogi, gdyż z żadnego przejazdu nie ma możliwości włączenia się na jezdnie w tym kierunku
W układzie udało się wynegocjować pas rowerowy od strony łącznika
1 Maja ze stacją benzynową w kierunku centrum Zgierza.
Dokładnie od wysokości przejścia dla pieszych, gdzie pas rowerowy będzie bezpośrednio wpadał na wydzieloną,1,5 metrową, jednokierunkową drogę rowerową na 1 Maja.
Jednokierunkową gdyż, po wizji terenowej, urzędnicy zdecydowali na bliźniaczy układ jak na ulicy Długiej. Brakuje miejsca ze względu na kolizje terenowe z drzewami i słupami.
Dodatkowo miało udać się zmieścić w przetargu chodnik łączący Wschodnią i 1 Maja przy ogrodzeniu stadionu MOSIRu, gdzie teraz są przedepty.
Niestety zgody na pas na 1 Maja od Łąkowej do Powstańców Śląskich wstępnie nie udało się wywalczyć, rzekomo 1,5m pas rowerowy na 7,5m jezdni się nie zmieści. Ale...
Ale projektantowi udało się jednak pas zastosować. Dzięki temu droga będzie zrealizowana w kształcie w zasadzie idealnym.
Dodatkowo skrzyżowanie 1 Maja i Powst. Śląskich na wszystkich wlotach będzie miało przejścia dla pieszych.
Od Powstańców do Łódzkiej już tradycyjnie dwukierunkowa, 2 metrowa droga z przejazdami
przez 1 Maja, Łódzką i łącznik ze stacją benzynową.
Tu jedyny problem może być zjazd w Łódzką w kierunku centrum miasta, jedyna opcja to chyba będzie ominiecie tego fragmentu drogi, gdyż z żadnego przejazdu nie ma możliwości włączenia się na jezdnie w tym kierunku
Boczna uliczka wewnętrzna prowadząca przez tory tramwajowe do osiedla Kurak, będzie skomunikowana tzw. ukrytym wlotem, czyli droga rowerowa była by prowadzona tuż przy jezdni, gdzie krawężnik będzie z jezdnią na jednym poziomie.
Parkingi B+R będą zadaszone, stojaki tam zastosowane będą podobne do łódzkich, czyli typu odwrócone U ze stali ocynkowanej, cementowane w podłożu. Ponad to mają się tam znaleźć stacje naprawcze rowerów i ławeczka.Projekt musi jeszcze przejść etap weryfikacji w starostwie i mam nadzieje, będzie to prosta droga by wbić pierwszy szpadel w ziemie.
Ostateczny wygląd drogi dla rowerów
Finalna wersja drogi rowerowej:
![]() |
Organizacja ruchu między ul. Łódzką a ul. Powstańców Śląskich |
![]() |
Organizacja ruchu między ul. Łąkową, a ul. Powstańców Śląskich |
![]() |
Organizacja ruchu przy skrzyżowaniu ul. Łąkowej |
Droga dla rowerów nie jest w idealnym kształcie. Ze względu na brak pasu dla rowerów między ul. Powstańców Śląskich, a ul. Łąkową (o który ciągle zabiegam), wymusza ona przekroczenie drogi przy Powstańców Śląskich by znowu ją przekroczyć przy ul. Łąkowej.
Jest to duże nieporozumienie biorąc pod uwagę fakt, że wstępny projekt miał ten pas dla rowerów.
Oprócz powyższej drogi, w ramach modernizacji ul. Łąkowej zrobiono dociągnięcie drogi po stronie torów tramwajowych do skrzyżowania z ul. 3 Maja.
![]() |
Fragment mojej opinii w sprawie prowadzenia drogi dla rowerów przez skrzyżowanie z ul. Łąkową |
![]() |
Przy ul. Łąkowej |
![]() |
"Przejazd" przez ul. Orlą |
![]() |
Zjazd na ul. 1 Maja |
![]() |
W kierunku na Kurak |
![]() |
Na osiedlu Kurak |
![]() |
Przy ul. Łódzkiej |
Komentarze
Prześlij komentarz