Spotkanie Rowerowej Grupy Roboczej 2020.06.10 - Ul. Proboszczewice, Park Miejski i małe udogodnienia dla rowerzystów

ul. Proboszczewice - GSV

Dzisiejsze spotkanie minęło głównie pod hasłem ulica Proboszczewice ale również były rozmowy na temat szerszych zmian w parku Miejskim, nowych parkingach dla rowerzystów, oraz mało - dużych zmian dla rowerzystów.

Droga dla rowerów na ul. Proboszczewice

Koncepcja drogi dla rowerów na ul. Proboszczewice
Główny punkt spotkania. 
Moja główna uwaga skupiała się na sposobie włączeń na tą drogę dla rowerów, oraz okolice ulicy Ciosnowskiej.
Plany województwa przewidywały drogę dla rowerów od ronda do ośrodka Malinka wzdłuż Piątkowskiej. Natomiast nie ma żadnych planów odnośnie samego ronda.
Idealnym wyjściem z sytuacji było by zrobienie przejazdów wokół całego ronda ale to zależy od gestii Marszałka Województwa Łódzkiego.
Proponowana koncepcja w obrębie ronda Kaczyńskiego
Minimum, które umożliwiło by włączenie się do ruchu zakłada przejazd przez zachodni i południowy wlot ronda. Przejazd przez Boczną będzie realizowany w ramach remontu, niezależnie od projektu. Przejazd przez Piątkowską leży w gestii Marszałka.
Proponowana koncepcja w obrębie skrzyżowania z ul. Ciosnowską (bordowy - wstępna koncepcja, jasnoczerwony - proponowany przebieg)
Miasto zaplanowało dość duże skrzyżowanie z wyznaczonymi prawoskrętami na skrzyżowaniu Proboszczewice i Ciosnowskiej. Dodatkowo są tam projektowane bardzo duże łuki. W związku z czym jest bardzo duże odgięcie na przejścia dla pieszych za równo w obrębie Proboszczewice jak i na podporządkowanej Ciosnowskiej.

To wzbudza moje obawy co do bezpieczeństwa tego skrzyżowania, zwłaszcza, że nie planuje się tam sygnalizacji świetlnej. Na ulicy Proboszczewice będzie dodatkowo wyspa przy przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerów. 
Tłumaczy się to przepustowością, planowanym ruchem autobusów, ruchem pojazdów ciężarowych oraz ekstensywnym "rozwojem okolicy". W rozmowie bezpieczeństwo określane było szerokimi łukami i z kontekstu wynikało, że przepustowość jednak grała pierwszorzędną rolę, a uwagi co do przejścia dla pieszych przez 3 pasy ruchu były zbywane tworzeniem się korków (w tym na Ciosnowskiej) i tym, że tak się robi wszędzie (wszędzie się stara też od tego odchodzić). Smutno mi się zrobiło na myśl, że miasto ma szanse stworzyć kolejny czarny punkt na naszej mapie drogowej.  Mam nadzieje, że w projekcie da się dodać elementy urządzeń BRD inaczej to może być bardzo niebezpieczne miejsce w przyszłości dla pieszych i rowerzystów.

Co do uwag, udało mi się uzgodnić łagodniejsze łuki przy tych odgięciach drogi dla rowerów oraz zjazdu na ul. Ciosnowską.

Skrzyżowanie Ozorkowskiej z Proboszczewice
Jeśli chodzi o skrzyżowanie z Ozorkowską to proponowałem przejazd przy przejściu gdzie aktualnie są światła, by można było jakoś wjechać na tą trasę od tej strony, zwłaszcza od ul. Romantycznej. Jednak to nie leży w gestii miasta, zależy to od decyzji GDDKiA.

Park Miejski

Miasto planuje sporo zmian w parku. 
Najważniejsza to budowa kładki nad Bzurą w ciągu ul. Barlickiego oraz wymiana nawierzchni szutrowej na bitumiczną, która będzie drogą dla rowerów. Piesi będą mieli chodnik w miejscu obecnej drogi dla rowerów.
Kładka będzie konstrukcji lekkiej, drewnianej. Część dla rowerzystów będzie wyłożona matą kauczukową, podobną jaką są wyłożone place zabaw.

Proponowałem by może dodać na tym ciągu rowerowym oznakowanie dla biegaczy i rolkarzy, by była informacja, że można tam jeździć nie tylko na rowerze.
Przebudowany zostanie też ciąg po zachodniej stronie rzeki Bzury między jazem, a ulicą Długą, wtedy też zostaną poprawione te nieszczęsne schody przy drodze dojazdowej do centrum handlowego.

Inne, drobne zmiany dla rowerzystów

Parkingi dla rowerów

Miasto zgodziło się na lokalizacje w ramach środków własnych nowe stojaki rowerowe na terenie miasta.
Mogą się one pojawić w wybranych lokalizacjach, które wcześniej wskazywałem w jednym z projektów do Budżetu Obywatelskiego. 
Środki miejskie niestety są ograniczone ze względu na stan pandemii ale jest szansa, że w drugiej połowie roku może się uda coś zrobić.

Pasy rowerowe na terenie miasta


Głównie myślałem o zmianie organizacji ruchu w obrębie osiedla 650 lecia ale może się uda zrealizować inne moje propozycję z budżetu obywatelskiego.
Zamiarem było poprawa sytuacji na dość sfatygowanym ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż Tuwima oraz połączenie do drogi rowerowej przy SP12.
Była by to miła zmiana w kwestii siatki zgierskich dróg rowerowych.

Są to pasy rowerowe ze starych moich projektów do Budżetu Obywatelskiego.
Obejmują one wymalowanie pasów dla rowerów na Witkacego, Tuwima, Staffa czy na ul. Długiej.

Dokończenie ulicy 1 maja

Na drodze rowerowej na 1 Maja ciągle brakuje przejazdu przez ul. Orlą.
Ciągle brakuje stojaków na rowery. Miasto zapewniało, że niedługo ta inwestycja zostanie dokończona.
Dodatkowo będzie poprawiony azyl zjazdowy w kierunku pl. Kilińskiego.

Inne dodatkowe wnioski skierowane do miasta

Wnosiłem o przeniesienie podpórek rowerowych z ulicy Staffa przy Boya-Żeleńskiego (okolice pętli autobusowej) na skrzyżowanie z ul. 1 Maja i Łódzką. Trzeba na to opinii konserwatora, mam nadzieje, że będzie to formalność.

Dodatkowo szykuje szerszy wniosek dotyczący korekty krawężników na ul Długiej na 1 Maja.
Zrobiłem tam wcześniej audyt i opisałem które krawężniki są problematyczne.

Na spotkaniu zapomniałem wspomnieć o ulicy Czarnej, mam propozycję jak przywrócić na tej ulicy kontraruch. W zasadzie to będzie częściowy powrót do starej organizacji z przed mojej interwencji.
W kierunku os. Kurak rowerzyści poruszali by się poboczem. Nie byłby on oznakowany jako pas dla rowerów, tylko jako pobocze z domalowanymi sierżantami - tutaj nie wiem co na to przepisy, Łódź stosuje podobne rozwiązania na swoich ulicach z kontraruchem więc może to być do zrobienia.
W kierunku torów jechało by się razem z samochodami, również mogły by zostać wymalowane sierżanty. Będę w tej sprawie również wysyłał wniosek.

Czekam na wasze uwagi...

Rowerowa grupa robocza zajmuje się sprawami infrastruktury rowerowej. 
Jeżeli macie jakieś propozycję, uwagi, które chcielibyście by były na tej grupie poruszone, chętnie bym się z nimi podzielił z urzędnikami. Czekam na wasze komentarze







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rondo na Okólnej w Łodzi

Jak działa rower publiczny w Zgierzu?

Postulaty Rowerowe dla Zgierza