Studium Rowerowe Zgierza: Ankieta badająca preferencje transportowe oraz charakterystkę ruchu rowerowego na terenie miasta Zgierza

 



 

Aktualnie jestem studentem kończącym kierunek gospodarka przestrzenna na studiach i jakoś tak się złożyło, że piszę moją pracę o rowerach w Zgierzu. To będzie jeden z kilku postów, w których omawiam wnioski, dane i rekomendacje związane z niektórymi tematami, jakie poruszam w mojej pracy, które będą dotyczyły polityki miasta w zakresie infrastruktury rowerowej, bezpieczeństwa rowerzystów i innych podobne kwestie.Sama ankieta miała na celu: 

  • poznanie opinii mieszkańców Zgierza (i nie tylko) o istniejącej obecnie infrastrukturze wspierającej poruszanie się rowerem po tym mieście; 
  • poznanie preferencji transportowych użytkowników systemu komunikacyjnego miasta Zgierza;
  • poznanie oceny potencjału rozwoju infrastruktury rowerowej;
  • wskazać dalsze działania miasta czy mojej inicjatywy w celu poprawienia sytuacji rowerzystów na zgierskich ulicach;

 

Metryka

Udział poszczególnych grup wiekowych w badaniu ankietowym, oprac. własne

 


Udział poszczególnych grup wiekowych dla kobiet biorących udział w badaniu ankietowym, oprac. własne

 


Udział poszczególnych grup wiekowych dla mężczyzn biorących udział w badaniu ankietowym, oprac. własne

 



Wykształcenie wśród osób badanych, oprac. własne




Status zawodowy osób badanych, oprac. własne

 



Ilość badanych osób, które mieszka w Zgierzu, oprac. własne

W badaniu częściej brali udział mężczyźni, można też zauważyć nadpodaż osób w wieku średnim.

Mogło to wynikać z tego, że ankieta była przeprowadzana internetowo i mogła nie dotrzeć w równym stopniu do wszystkich grup wiekowych. Dalej to samo widać przy podziale ze względu na wykształcenie czy status zawodowy.

Raczej większość osób badanych mieszka w Zgierza.

 

 

Polityka rowerowa miasta oraz preferencje transportowe mieszkańców

Jaką formą transportu najczęściej przemieszczają się osoby biorące udział w badaniu ankietowym, oprac. własne

 


W jaki sposób respondenci oceniają obecną politykę miasta Zgierza, oprac. własne

 


Działania, które najbardziej by zachęciły do przesiadki na rower, oprac. własne

 


Udział respondentów, którzy nie poruszają się w ogóle na rowerze, oprac. własne

Omawiając udział poszczególnych środków transportu, z których korzystają osoby badane na co dzień, można zauważyć anomalie w postaci dużego udziału osób zmotoryzowanych, dużego udziału rowerzystów oraz małego udziału osób korzystających z transportu zbiorowego. Duży udział rowerzystów może wynikać pewnie z prostego faktu, że czynni rowerzyści chętniej brali udział  w badaniu niż pozostali. Odbija się tutaj problem małej ilości osób badanych ale za to, mogą to być osoby, które lepiej znają problem poruszania się rowerem po mieście Zgierzu.

Przyrównując do bardziej wzorcowego badania wykonanego na potrzeby "Strategii Elektromobilności dla gminy miasta Zgierz 2019-2035" można zauważyć, że stosunek liczby zmotoryzowanych jest taki sam jak w moim autorskim badaniu. Co w moim odczuciu jest powodem braku zorganizowanych działań na rzecz rozwoju komunikacji zbiorowej i rowerowej (brak znacznych inwestycji w infrastrukturę rowerową i autobusową). 

 

Respondenci potwierdzają moją ocenę sytuacji w mieście i uważają, że miasto nie ma żadnej polityki rowerowej lub ta polityka nie działa w stopniu wystarczającym. Ponad 70% głosów potwierdza tą ocenę. 

Nie jest to dziwne, kiedy nie ma żadnych większych inwestycji w infrastrukturę rowerową, roczny przyrost infrastruktury często jest znikomy, działania są niezorganizowane, infrastruktura powstaje głównie przy okazji innych inwestycji drogowych. 

 


Sposób poruszania się mieszkańców, Strategia elektromobilności dla gminy miasta Zgierz

 

 

Co może dziwić kiedy spojrzy się na wykres działań, które by zachęciły mieszkańców do częstszego jeżdżenia na rowerze. Większość działań miękkich (jak szkolenia) czy twardych (jak drogi dla rowerów czy uspokojenie ruchu) może bardzo zachęcić respondentów do częstszego wyboru roweru (ok. 70% poparcia i więcej).

Najbardziej zachęcające były by oczywiście nowe drogi dla rowerów (ponad 90% poparcia).

Następne najbardziej zachęcające działanie to nowe parkingi dla rowerów (ponad 77% poparcia).

Kolejne działania takie jak strefy uspokojonego ruchu samochodowego, powiązanie dróg dla rowerów z węzłami komunikacyjnymi oraz szkolenia dla rowerzystów również cieszą się wysokim acz nieco mniejszym poparciem (od 74 do 72 %).

Zaskoczeniem jest niskie poparcie dla dalszego rozwoju systemu roweru publicznego. 54% Poparcia dla większej liczby stacji roweru publicznego oraz tylko 43% poparcia dla większej ilości typów rowerów. 

Czy w związku z tym, mieszkańcy nie lubią wojewódzkiego roweru publicznego?

Osobiście sam miałem trudność w korzystaniu z tego systemu, a ze względu na małą ilość stacji, w ogóle nim się po Zgierzu nie poruszam. Na pewno jest to kwestia, która wymaga dalszego zbadania.

 

Ostatni w tym dziale, podział na osoby, które w ogóle nie korzystają z rowerów. 7% czyli niby nie duży udział, ale jak się pomyśli, że w zasadzie każdy ma raczej rower gdzieś w piwnicy, to trochę jednak dziwi i martwi, że są osoby, które nawet dla rekreacji nie jeżdżą na rowerze.

 

Specyfika poruszania się po Zgierzu rowerem


Jak często jeździmy na rowerze, oprac. własne

 



W jakim celu najczęściej jeździmy na rowerze, oprac. własne

 


Jak daleko najczęściej jeździmy na rowerze, oprac. własne

 


Największe utrudnienia w poruszaniu się rowerem po mieście, oprac. własne

 

Zaczynając od częstotliwości w jakiej korzystamy z rowerów. Respondenci odpowiedzieli, że najczęściej jeżdżą rowerem umiarkowanie często (kilka razy w tygodniu lub kilka razy w miesiącu) lub nawet niezbyt często. Codziennie korzysta z roweru bardzo mało osób.

 

Sytuację trochę rozjaśnia pytanie w jakim celu najczęściej wychodzimy na rower i w ponad 70% są to cele rekreacyjne. Ciekawym spostrzeżeniem jest udział rowerzystów, którzy jeżdżą do pracy, szkoły lub na zakupy. Mogą to być osoby, które regularnie korzystają z roweru (w poprzednim wykresie dotyczącym udziału poszczególnych środków transportu wśród respondentów, ruch rowerowy miał udział 16% czyli bardzo podobny do omawianego udziału w wykresie dotyczącym celów korzystania z roweru).

 

Dystanse pokonywane na rowerze też raczej potwierdzają rekreacyjne wykorzystanie roweru wśród badanych. Osoby jeżdżące na co dzień rowerem do pracy czy szkoły raczej pokonują mniejsze dystanse.

 

Ostatnim zamkniętym pytaniem w tym dziale był wielokrotny wybór utrudnień jakie napotykamy jeżdżąc na rowerze po mieście.

Powtarzane w kółko ale jednak ważne utrudnienie, to brak dróg dla rowerów, który miał aż 72 głosy. Kolejne utrudnienia zgłaszane przez badanych to ruch ciężarowy w centrum miasta oraz duży ruch samochodowy. 

 



Zgłoszenia lokalizacji nowych inwestycji rowerowych przez badanych, oprac. własne

 

Kolejnym pytaniem, było otwarte pole, na którym można było wpisać lokalizację, która według badanych wymagała infrastruktury rowerowej. Tak wyglądały odpowiedzi:

·         Ul. Łódzka – 19 zgłoszeń

·         Centrum miasta (obszar) – 16 zgłoszeń

·         Ul. Długa – 12 zgłoszeń

·         Ul. Łęczycka – Ozorkowska – 10 zgłoszeń

·         Rudunki (obszar) – 6 zgłoszeń

·         Ul. Piątkowska – 4 zgłoszenia

·         Ul. Gałczyńskiego – 3 zgłoszenia

·         Ul. Szczawińska – 3 zgłoszenia

·         Stare miasto (obszar) – 3 zgłoszenia

·         Łagiewniki (kierunek) – 3 zgłoszenia

·         Ul. 1 Maja – 2 zgłoszenia

·         Ul. Aleksandrowska – 2 zgłoszenia

·         Malinka (obszar) – 2 zgłoszenia

·         Os. 650 lecia – Malinka (kierunek) – 2 zgłoszenia

·         Ul Piątkowska – 2 zgłoszenia

·         Proboszczewice (obszar) – 2 zgłoszenia

·         Przybyłów (obszar) - 2 zgłoszenia

·         Stępowizna (obszar) – 2 zgłoszenia

·         Ul. 3 Maja – 2 zgłoszenia

·         Kurak (obszar) – 1 zgłoszenia

·         Ul. Piłsudskiego – 1 zgłoszenie

·         Ul. Rembowskiego – 1 zgłoszenie

·         Os. 650 lecia (obszar) – 1 zgłoszenie

·         Ul. Konstantynowska – 1 zgłoszenia

·         Os. 650 lecia – las Krogulec (kierunek) – 1 zgłoszenie

·         Centrum – Malinka (kierunek) – 1 zgłoszenie

·         Podleśna (obszar) – 1 zgłoszenie

·         Nowe Miasto – ul. Konstantynowska (kierunek) – 1 zgłoszenie

·         Nowe Miasto – Chełmy (kierunek) – 1 zgłoszenie

·         Ul. Kolejowa – ul. Jaracza (kierunek) -1 zgłoszenie

·         Zegrzanki (obszar) -1 zgłoszenie

·         Ul. Wiosny Ludów – 1 zgłoszenie

·         Ul. Dubois – 1 zgłoszenie

·         Rudunki – Przybyłów (kierunek) – 1 zgłoszenie

·         Os. 650 lecia – Kurak (kierunek) – 1 zgłoszenie

Największą potrzebą wśród badanych cieszyły się miejsca w okolicy centrum miasta, wzdłuż dróg krajowych czy na Rudunkch. Nieco mniej zgłoszeń dotyczyło ulicy Szczawińskiej, Gałczyńskiego, okolic Starego miasta, czy dojazdu do Łagiewnik.

Ciekawostką jest to, że mimo sporego udziału osób jeżdżących rekreacyjnie było opisanych sporo ulic i kierunków, które służyły by raczej do codziennych dojazdów. To może świadczyć o tym, że osoby badane chciały by jeździć rowerem częściej ale nie mają po czym lub nie czują się bezpiecznie.

 

Dodatkowe uwagi jakie były zgłaszane w ankiecie to choćby:

  • Stosowanie asfaltu zamiast kostki brukowej na drogach rowerowych;
  • Więcej parkingów;
  • Więcej ścieżek w lasach;
  • Za wysokie kraweżniki;
  • Więcej dróg dla rowerów;
  • Bez kolizyjność dróg dla rowerów z ruchem samochodowym;
  • Powinny być lepiej oznakowane szlaki i drogi dla rowerów;
  • Brak połączenia z Łodzią;

Podsumowanie

Z samego badania można rozczytać, że Zgierz ma spory potencjał na zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu drogowym. Osoby badane były przychylne nowym rozwiązaniom czy działaniom miękkim. Widać również potrzebę korzystania z roweru częściej co uniemożliwiają bariery związane z dużym ruchem samochodowym czy z brakiem infrastruktury.

 

Z drugiej strony są wątpliwości w kwestii aktualnych działań miasta, które mogą być niewystarczające. Dodatkowo może być problematyczna kwestia funkcjonowania roweru publicznego.


Na pewno to badanie nie odpowiada na wszelkie pytania związane z infrastrukturą rowerową, a mała ilość odpowiedzi może budzić wątpliwości co do jakości ankiety. Jednak myślę, że jest to dobry wstęp do tego, żeby miasto jako ośrodek z dostępem do większej ilości środków i zasobów, podjęło inicjatywę w celu zbudowania bazy wiedzy na temat kreowania polityki rowerowej na terenie miasta.

Przemyślenia autora 

Ankieta pokazuje jak zaniedbana jest kwestia infrastruktury rowerowej w mieście Zgierzu.



Jest to efekt wieloletniego ignorowania tego tematu. Chciałbym powiedzieć, że widać jakąś poprawę ale tak do końca nie jest.

Rowerowa grupa robocza nie funkcjonuje ze względu na koronawirusa ale ona nie ma nawet planu działania na ten rok.

 

Na propozycje nowych pasów rowerowych czy stojaków rowerowych słyszę o cięciach budżetowych, kiedy równocześnie miasto tłoczy kupę kasy w budowę i remonty nowych dróg (remont ul. Długiej, remonty Grotnickiej, Jagiełły, Łąkowej, propozycję remontu ulicy Proboszczewice czy ul. Barlickiego).

 

Nie mówię, że te, czy inne inwestycję nie są ważne ale w przeciągu ostatnich kilku lat, mimo strategicznego celu wielokrotnie podkreślanego w wielu dokumentach jakim jest ważność postulatu budowy dróg dla rowerów, ten temat jest pomijany.

Środków na drogi dla rowerów jest mało. Mimo, że miasto ma budżet.

Na pewno miasto potrzebuje więcej zorganizowanych inwestycji oraz rozmów z innymi zarządami dróg w kwestii lokalizacji dróg rowerowych. Należało by też zbadać problem złego funkcjonowania roweru publicznego w Zgierzu. 

 

Zmotywowany tą ankietą i w ogóle pracą dyplomową, na najbliższym spotkaniu rowerowej grupy roboczej będę chciał poruszyć tematy: 

  • Zbadania kwestii funkcjonowania wojewódzkiego roweru publicznego w Zgierzu oraz propozycji naprawy jego sytuacji;
  • Rozpisanie planu działań grupy, tak, żeby zachowała ona porządek funkcjonowania;
  • Próba rozpisania kolejnych działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej, który powinien w następnych budżetach znaleźć swoje finansowanie;
  • Zachęcenie do podjęcia rozmów w sprawie lokalizacji infrastruktury rowerowej na drogach podległych pod inne zarządy dróg;

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rondo na Okólnej w Łodzi

Jak działa rower publiczny w Zgierzu?

Postulaty Rowerowe dla Zgierza