Studium Rowerowe Zgierza: Ankieta badająca preferencje transportowe oraz charakterystkę ruchu rowerowego na terenie miasta Zgierza
Aktualnie jestem studentem kończącym kierunek
gospodarka przestrzenna na studiach i jakoś tak się złożyło, że piszę moją
pracę o rowerach w Zgierzu. To będzie jeden z kilku postów, w których omawiam
wnioski, dane i rekomendacje związane z niektórymi tematami, jakie poruszam w
mojej pracy, które będą dotyczyły polityki miasta w zakresie infrastruktury
rowerowej, bezpieczeństwa rowerzystów i innych podobne kwestie.Sama ankieta
miała na celu:
- poznanie
opinii mieszkańców Zgierza (i nie tylko) o istniejącej obecnie
infrastrukturze wspierającej poruszanie się rowerem po tym mieście;
- poznanie
preferencji transportowych użytkowników systemu komunikacyjnego miasta
Zgierza;
- poznanie
oceny potencjału rozwoju infrastruktury rowerowej;
- wskazać
dalsze działania miasta czy mojej inicjatywy w celu poprawienia sytuacji
rowerzystów na zgierskich ulicach;
Metryka
|
Udział poszczególnych grup wiekowych dla kobiet
biorących udział w badaniu ankietowym, oprac. własne |
|
Udział poszczególnych grup wiekowych dla mężczyzn
biorących udział w badaniu ankietowym, oprac. własne |
W badaniu częściej brali udział mężczyźni, można też zauważyć nadpodaż osób
w wieku średnim.
Mogło to wynikać z tego, że ankieta była przeprowadzana internetowo i mogła
nie dotrzeć w równym stopniu do wszystkich grup wiekowych. Dalej to samo widać
przy podziale ze względu na wykształcenie czy status zawodowy.
Raczej większość osób badanych mieszka w Zgierza.
Polityka rowerowa miasta
oraz preferencje transportowe mieszkańców
Jaką formą transportu najczęściej przemieszczają się
osoby biorące udział w badaniu ankietowym, oprac. własne |
Omawiając udział poszczególnych środków transportu, z których korzystają
osoby badane na co dzień, można zauważyć anomalie w postaci dużego udziału osób
zmotoryzowanych, dużego udziału rowerzystów oraz małego udziału osób
korzystających z transportu zbiorowego. Duży udział rowerzystów może wynikać
pewnie z prostego faktu, że czynni rowerzyści chętniej brali udział w
badaniu niż pozostali. Odbija się tutaj problem małej ilości osób badanych ale
za to, mogą to być osoby, które lepiej znają problem poruszania się rowerem po
mieście Zgierzu.
Przyrównując do bardziej wzorcowego badania wykonanego na potrzeby
"Strategii Elektromobilności dla gminy miasta Zgierz 2019-2035" można
zauważyć, że stosunek liczby zmotoryzowanych jest taki sam jak w moim autorskim
badaniu. Co w moim odczuciu jest powodem braku zorganizowanych działań na rzecz
rozwoju komunikacji zbiorowej i rowerowej (brak znacznych inwestycji w
infrastrukturę rowerową i autobusową).
Respondenci potwierdzają moją ocenę sytuacji w mieście i uważają, że miasto
nie ma żadnej polityki rowerowej lub ta polityka nie działa w stopniu
wystarczającym. Ponad 70% głosów potwierdza tą ocenę.
Nie jest to dziwne, kiedy nie ma żadnych większych inwestycji w
infrastrukturę rowerową, roczny przyrost infrastruktury często jest znikomy,
działania są niezorganizowane, infrastruktura powstaje głównie przy okazji
innych inwestycji drogowych.
Co może dziwić kiedy spojrzy się na wykres działań, które by zachęciły
mieszkańców do częstszego jeżdżenia na rowerze. Większość działań miękkich (jak
szkolenia) czy twardych (jak drogi dla rowerów czy uspokojenie ruchu) może
bardzo zachęcić respondentów do częstszego wyboru roweru (ok. 70% poparcia i
więcej).
Najbardziej zachęcające były by oczywiście nowe drogi dla rowerów (ponad
90% poparcia).
Następne najbardziej zachęcające działanie to nowe parkingi dla rowerów
(ponad 77% poparcia).
Kolejne działania takie jak strefy uspokojonego ruchu samochodowego,
powiązanie dróg dla rowerów z węzłami komunikacyjnymi oraz szkolenia dla
rowerzystów również cieszą się wysokim acz nieco mniejszym poparciem (od 74 do
72 %).
Zaskoczeniem jest niskie poparcie dla dalszego rozwoju systemu roweru
publicznego. 54% Poparcia dla większej liczby stacji roweru publicznego oraz
tylko 43% poparcia dla większej ilości typów rowerów.
Czy w związku z tym, mieszkańcy nie lubią wojewódzkiego roweru publicznego?
Osobiście sam miałem trudność w korzystaniu z tego systemu, a ze względu na
małą ilość stacji, w ogóle nim się po Zgierzu nie poruszam. Na pewno jest to
kwestia, która wymaga dalszego zbadania.
Ostatni w tym dziale, podział na osoby, które w ogóle nie korzystają z
rowerów. 7% czyli niby nie duży udział, ale jak się pomyśli, że w zasadzie
każdy ma raczej rower gdzieś w piwnicy, to trochę jednak dziwi i martwi, że są
osoby, które nawet dla rekreacji nie jeżdżą na rowerze.
Specyfika poruszania się
po Zgierzu rowerem
|
|
Zaczynając od częstotliwości w jakiej korzystamy z rowerów. Respondenci
odpowiedzieli, że najczęściej jeżdżą rowerem umiarkowanie często (kilka razy w
tygodniu lub kilka razy w miesiącu) lub nawet niezbyt często. Codziennie
korzysta z roweru bardzo mało osób.
Sytuację trochę rozjaśnia pytanie w jakim celu najczęściej wychodzimy na
rower i w ponad 70% są to cele rekreacyjne. Ciekawym spostrzeżeniem jest udział
rowerzystów, którzy jeżdżą do pracy, szkoły lub na zakupy. Mogą to być osoby,
które regularnie korzystają z roweru (w poprzednim wykresie dotyczącym udziału
poszczególnych środków transportu wśród respondentów, ruch rowerowy miał udział
16% czyli bardzo podobny do omawianego udziału w wykresie dotyczącym celów
korzystania z roweru).
Dystanse pokonywane na rowerze też raczej potwierdzają rekreacyjne
wykorzystanie roweru wśród badanych. Osoby jeżdżące na co dzień rowerem do
pracy czy szkoły raczej pokonują mniejsze dystanse.
Ostatnim zamkniętym pytaniem w tym dziale był wielokrotny wybór utrudnień
jakie napotykamy jeżdżąc na rowerze po mieście.
Powtarzane w kółko ale jednak ważne utrudnienie, to brak dróg dla rowerów,
który miał aż 72 głosy. Kolejne utrudnienia zgłaszane przez badanych to ruch
ciężarowy w centrum miasta oraz duży ruch samochodowy.
Kolejnym pytaniem, było otwarte pole, na którym można było wpisać lokalizację,
która według badanych wymagała infrastruktury rowerowej. Tak wyglądały
odpowiedzi:
· Ul. Łódzka – 19 zgłoszeń
· Centrum miasta (obszar)
– 16 zgłoszeń
· Ul. Długa – 12 zgłoszeń
· Ul. Łęczycka –
Ozorkowska – 10 zgłoszeń
· Rudunki (obszar) – 6
zgłoszeń
· Ul. Piątkowska – 4
zgłoszenia
· Ul. Gałczyńskiego – 3
zgłoszenia
· Ul. Szczawińska – 3
zgłoszenia
· Stare miasto (obszar) –
3 zgłoszenia
· Łagiewniki (kierunek) –
3 zgłoszenia
· Ul. 1 Maja – 2
zgłoszenia
· Ul. Aleksandrowska – 2
zgłoszenia
· Malinka (obszar) – 2
zgłoszenia
· Os. 650 lecia – Malinka
(kierunek) – 2 zgłoszenia
· Ul Piątkowska – 2
zgłoszenia
· Proboszczewice (obszar)
– 2 zgłoszenia
· Przybyłów (obszar) - 2
zgłoszenia
· Stępowizna (obszar) – 2
zgłoszenia
· Ul. 3 Maja – 2
zgłoszenia
· Kurak (obszar) – 1
zgłoszenia
· Ul. Piłsudskiego – 1
zgłoszenie
· Ul. Rembowskiego – 1
zgłoszenie
· Os. 650 lecia (obszar) –
1 zgłoszenie
· Ul. Konstantynowska – 1
zgłoszenia
· Os. 650 lecia – las
Krogulec (kierunek) – 1 zgłoszenie
· Centrum – Malinka
(kierunek) – 1 zgłoszenie
· Podleśna (obszar) – 1
zgłoszenie
· Nowe Miasto – ul.
Konstantynowska (kierunek) – 1 zgłoszenie
· Nowe Miasto – Chełmy
(kierunek) – 1 zgłoszenie
· Ul. Kolejowa – ul.
Jaracza (kierunek) -1 zgłoszenie
· Zegrzanki (obszar) -1 zgłoszenie
· Ul. Wiosny Ludów – 1
zgłoszenie
· Ul. Dubois – 1
zgłoszenie
· Rudunki – Przybyłów
(kierunek) – 1 zgłoszenie
· Os. 650 lecia – Kurak
(kierunek) – 1 zgłoszenie
Największą potrzebą wśród badanych cieszyły się miejsca w okolicy centrum
miasta, wzdłuż dróg krajowych czy na Rudunkch. Nieco mniej zgłoszeń dotyczyło
ulicy Szczawińskiej, Gałczyńskiego, okolic Starego miasta, czy dojazdu do
Łagiewnik.
Ciekawostką jest to, że mimo sporego udziału osób jeżdżących rekreacyjnie
było opisanych sporo ulic i kierunków, które służyły by raczej do codziennych
dojazdów. To może świadczyć o tym, że osoby badane chciały by jeździć rowerem
częściej ale nie mają po czym lub nie czują się bezpiecznie.
Dodatkowe uwagi jakie były zgłaszane w ankiecie to choćby:
- Stosowanie asfaltu zamiast
kostki brukowej na drogach rowerowych;
- Więcej parkingów;
- Więcej ścieżek w lasach;
- Za wysokie kraweżniki;
- Więcej dróg dla rowerów;
- Bez kolizyjność dróg dla
rowerów z ruchem samochodowym;
- Powinny być lepiej oznakowane
szlaki i drogi dla rowerów;
- Brak połączenia z Łodzią;
Podsumowanie
Z samego badania można rozczytać, że Zgierz ma spory potencjał na
zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu drogowym. Osoby badane były przychylne
nowym rozwiązaniom czy działaniom miękkim. Widać również potrzebę korzystania z
roweru częściej co uniemożliwiają bariery związane z dużym ruchem samochodowym
czy z brakiem infrastruktury.
Z drugiej strony są wątpliwości w kwestii aktualnych działań miasta, które
mogą być niewystarczające. Dodatkowo może być problematyczna kwestia
funkcjonowania roweru publicznego.
Na pewno to badanie nie odpowiada na wszelkie pytania związane z infrastrukturą
rowerową, a mała ilość odpowiedzi może budzić wątpliwości co do jakości
ankiety. Jednak myślę, że jest to dobry wstęp do tego, żeby miasto jako ośrodek
z dostępem do większej ilości środków i zasobów, podjęło inicjatywę w celu
zbudowania bazy wiedzy na temat kreowania polityki rowerowej na terenie miasta.
Przemyślenia autora
Ankieta pokazuje jak zaniedbana jest kwestia infrastruktury rowerowej w
mieście Zgierzu.
Jest to efekt wieloletniego ignorowania tego tematu. Chciałbym powiedzieć, że
widać jakąś poprawę ale tak do końca nie jest.
Rowerowa grupa robocza nie funkcjonuje ze względu na koronawirusa ale ona
nie ma nawet planu działania na ten rok.
Na propozycje nowych pasów rowerowych czy stojaków rowerowych słyszę o
cięciach budżetowych, kiedy równocześnie miasto tłoczy kupę kasy w budowę i
remonty nowych dróg (remont ul. Długiej, remonty Grotnickiej, Jagiełły,
Łąkowej, propozycję remontu ulicy Proboszczewice czy ul. Barlickiego).
Nie mówię, że te, czy inne inwestycję nie są ważne ale w przeciągu
ostatnich kilku lat, mimo strategicznego celu wielokrotnie podkreślanego w
wielu dokumentach jakim jest ważność postulatu budowy dróg dla rowerów, ten
temat jest pomijany.
Środków na drogi dla
rowerów jest mało. Mimo, że miasto ma budżet.
Na pewno miasto potrzebuje więcej zorganizowanych inwestycji oraz rozmów z
innymi zarządami dróg w kwestii lokalizacji dróg rowerowych. Należało by też
zbadać problem złego funkcjonowania roweru publicznego w Zgierzu.
Zmotywowany tą ankietą i w ogóle pracą dyplomową, na najbliższym spotkaniu
rowerowej grupy roboczej będę chciał poruszyć tematy:
- Zbadania kwestii funkcjonowania
wojewódzkiego roweru publicznego w Zgierzu oraz propozycji naprawy jego
sytuacji;
- Rozpisanie planu działań grupy,
tak, żeby zachowała ona porządek funkcjonowania;
- Próba rozpisania kolejnych
działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury rowerowej, który powinien
w następnych budżetach znaleźć swoje finansowanie;
- Zachęcenie do podjęcia rozmów w
sprawie lokalizacji infrastruktury rowerowej na drogach podległych pod
inne zarządy dróg;
Komentarze
Prześlij komentarz