Studium Rowerowe Zgierza: Droga rowerowa na ul. Szczawińskiej [Koncepcja]

 


Motywacja

Infrastruktura rowerowa w Zgierzu zawsze miała trochę pod górkę, w związku z czym mieszkańcy wymagają pewnych działań miasta w tym zakresie, co jasno podkreśliła moja ankieta przeprowadzona w ramach pracy dyplomowej. W koncepcji tras rowerowych (o której opowiem więcej w osobnym artykule), którą sporządziłem w ramach obrony mojej pracy inżynierskiej, przewiduje różne formy prowadzenia infrastruktury rowerowej na terenie miasta i porządkuje ich siatkę.
Akurat tak się złożyło, że trasa na Szczawińskiej według mojej koncepcji mogła by być fragmentem rowerowej trasy głównej, która łączyła by w swojej docelowej formie os. 650 lecia, park miejski, Szczawińską ze Szczawinem.
Z drugiej strony z inicjatywą wyszła Radna Elżbieta Gaca, która wpierw petycją oraz wnioskami zapewniła miejsce na infrastrukturę dla rowerów pod wiaduktem na ul. Szczawińskiej. Ma być on przebudowany i poszerzony. Następnie wyszła z petycją do Starosty dla której sporządziłem bardziej szczegółową koncepcje jak mogła by wyglądać taka trasa rowerowa, a która mogła by powstać w ramach przebudowy samej ulicy Szczawińskiej. 

Założenia

Zakres obejmował oczywiście wybudowanie samej infrastruktury dla rowerów i nie bardzo się skupiał na samej szacie roślinnej czy małej architekturze ale uwzględniono zmiany korygujące przebieg jezdni , układ chodników, czy przejść.

Podstawowe założenia:
  • Droga rowerowa po dwóch stronach ulicy na możliwie jak najdłuższym odcinku
  • Zapewnienie dojazdów do zakładów przemysłowych, sklepów, przychodni czy szkoły podstawowej
  • Zachowanie alei drzew wzdłuż ulicy Szczawińskiej
  • Uwzględnienie projektowanej infrastruktury dla rowerów na północnej obwodnicy Zgierza czy zapewniając możliwość przedłużenia jej w kierunku Szczawina
Należy także pamiętać, że to jest koncepcja pokazująca możliwości i kierunek sposobu wybudowania tej infrastruktury. Nie jest ona zaakceptowana przez Starostwo Powiatowe w Zgierzu i może w swojej ostatecznej formie ulec zmianie. 

Szczegóły

Odcinek od ul. Jaracza do ul. Wieniawskiego



Zaczynamy od ul. Jaracza. Zaprojektowane zostały zjazdy z drogi dla rowerów na jezdnie, a sama trasa jest zaprojektowana tak by łatwiej było się w nią włączyć z ul. Obrońców Pokoju, jednak jadąc Piłsudskiego również rowerzysta będzie intuicyjnie wprowadzany na ten szlak.

Następnie jest wąskie gardło w postaci wiaduktu. Zgodnie z zapewnieniami radnej po stronie południowej ma być miejsce na zaprojektowanie 3 metrowego ciągu pieszo-rowerowego. Gdy jest tylko miejsce, ciąg się rozdziela na osobną drogę dla rowerów i chodnik.

W obrębie skrzyżowania Szczawińskiej z Fijałkowskiego i Rembielińskiego proponuje się sporo zmian. Jezdnia jest zwężona by zapewnić więcej miejsca na infrastrukturę dla rowerów. Pojawiają się dodatkowe przejścia i przejazdy dla rowerów by ułatwić przekroczenie jezdni i dobrze skomunikować rowerowo i pieszo obie ulicę.

Po stronie północnej od Rembielińskiego zaczyna się drugi ciąg drogi dla rowerów. Droga dla rowerów ma tu 2 metry szerokości, a chodniki minimum 1,5 metra. Jeśli tylko jest miejsce, projektuje się je szerzej.

Odcinek od ul. Wieniawskiego do ul. Dzikiej




Pełna wersja rysunku w formacie PDF

Droga dla rowerów jest prowadzona po dwóch stronach ul. Szczawińskiej. Po stronie północnej/zachodniej biegnie bliżej jezdni, jest ona rozdzielona od chodnika istniejącą aleją drzew. Po stronie południowej/wschodniej droga rowerowa biegnie obok chodnika. Na całym odcinku zachowuje się istniejące aleje drzew. Od ul. Przemysłowej drogai dla rowerów mają przebieg bliźniaczy do siebie po obu stronach ulicy.

Odcinek od ul. Dzikiej do ul. Stolarskiej



Praktycznie do samej ul. Inżynierskiej drogi rowerowe są od separowane od chodnika i są sytuowane po dwóch stronach drogi. Od ul. Inżynierskiej zachodzi zwężenie szlaku po stronie wschodniej i droga dla rowerów separowana od chodnika przechodzi we wspólny ciąg pieszo-rowerowy, który kończy się na wjeździe do "Atlasa". Od tego miejsca można albo skręcić w kierunku "Atlasa" albo zmienić stronę drogi. Dalej droga dla rowerów ma swoją kontynuacje po stronie zachodniej.

Oprócz nowych dróg dla rowerów przewiduję się też likwidację jednej zatoki przy Dzikiej w stronę Smardzewa. Chodzi o zapewnienie więcej miejsca dla wysiadających pasażerów. 
Jeżeli zatoka nie byłaby zlikwidowana, droga dla rowerów musiałaby być dosunięta do płotu prywatnej posesji, zaraz przy drodze wewnętrznej. Prowadzenie tak drogi dla rowerów było by niebezpieczne, gdyż pojazdy jadące drogą wewnętrzną miały by ograniczoną widoczność na rowerzystów jadących drogą dla rowerów.
Ruch samochodowy jest tam na tyle mało intensywny, że w mojej ocenie, brak zatoki żadnego problemu by tu nie stanowił. 

Odcinek od ul. Stolarskiej do pętli autobusowej



Od ul. Stolarskiej droga dla rowerów ma przebieg tylko po stronie zachodniej ul. Szczawińskiej. 
Na wysokości pętli autobusowej osobna droga dla rowerów i chodnik dla pieszych, ze względu na brak miejsca, przechodzi we wspólny ciąg pieszo-rowerowy o szerokości minimum 2,5 metra.
Taki przebieg drogi jest aż do samej obwodnicy Rudunek.

Odcinek od pętli autobusowej do obwodnicy Rudunek

Pełna wersja rysunku w formacie PDF



Na powyższym odcinku proponuje się przesuniecie jezdni do wschodniej granicy pasa drogowego. Ze względu na brak miejsca w obecnym przebiegu, w koncepcji przewiduje się maksymalne wykorzystanie szerokości pasa drogowego. Jezdnia na tym odcinku ma minimum 6 metrów. Ciąg pieszo-rowerowy ma minimum 2,5 metra.
Koncepcja kończy się na wysokości planowanej północnej obwodnicy Zgierza. Według projektu planu miejscowego dla tej drogi, ma na niej znaleźć się miejsce na jednostronną drogę dla rowerów, w związku z czym należało by się w nią włączyć. Dalej szlak kończy się włączeniem w jezdnie ulicy Szczawińskiej. Trzeba w pewnym miejscu w koncepcji się zatrzymać. Niemniej, nie zamyka to możliwości rozwoju infrastruktury rowerowej dalej w kierunku Szczawina. 

Petycja

Jeżeli zależy wam na tym, by ulica Szczawińska była bardziej przyjazna dla mieszkańców, zachęcam do podpisania elektronicznej petycji założonej przez Radną Elżbietę Gacę. 

Gdy potrzebna liczba głosów poparcia zostanie uzyskana, decyzja w sprawie modernizacji tej ulicy pozostanie w rękach starosty. 
Miejmy nadzieje, że uda się w nowej perspektywie unijnej wykorzystać dofinansowania na poprawę bezpieczeństwa i funkcjonalności tej ważnej alei dla społeczności osiedla Rudunki.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rondo na Okólnej w Łodzi

Jak działa rower publiczny w Zgierzu?

Postulaty Rowerowe dla Zgierza